Kom godt i gang med styrketræning

Det har aldrig været mere populært end det er i dag at holde sig i form, og føre en sund livsstil. I de seneste årtier har danskernes livsstil ændret sig markant, både når det kommer til rygning, alkohol, kost og motion. Vi lever generelt meget sundere end tidligere. Styrketræning er en af de sportsgrene, der for alvor er steget i popularitet. Omkring hver tredje voksne dansker, ca. 30 %, svarer, at de dyrker styrketræning. Det gør denne form for træning den mest populære blandt voksne foran andre sportsgrene som f.eks. motionsløb.

Find motivationen – hvad er formålet med styrketræning?

Der er altså ingen tvivl om styrketrænings popularitet. Men det kan virke uoverskueligt og skræmmende at gå i gang, hvis man ingen erfaring har. Mange tror fejlagtigt, at det blot handler om at løfte så mange kilo som muligt, så hurtigt som muligt. Det er en dårlig idé, da det kan resultere i skader med varige mén. Man bør starte forsigtigt ud, med en lav vægt, og i stedet få styr på teknikken. Det gælder især, hvis man bruger frivægte.

For at komme bedst fra start, bør man gøre sig nogle tanker omkring, hvad formålet med styrketræningen er. Skal det fungere som et supplement til en anden sportsgren? Er drømmen at blive mere tonet, eller er det at få tydelige og markerede muskler? At have et mål kan også være en motivationsfaktor, især i starten, når man skal vænne sig til træningen.

Hvilke øvelser bør man fokusere på i styrketræningen?

Som nybegynder er det svært at vide, hvilke muskelgrupper man skal træne. Derfor kan det være en god idé at følge et træningsprogram, der er blevet specielt udarbejdet efter ens behov. Et personligt træningsprogram vil det være tilrettelagt, så det passer ind i ens hverdag, uanset om man skal træne 2,3 eller 6 gange om ugen.

Det gælder om at få trænet hele kroppen, men det kan man sagtens gøre uden at begive sig ud i komplicerede og svære øvelser. Det kræver i starten blot en smule udholdenhed og vilje, og at man laver den samme øvelse flere uger i træk, for at vænne kroppen til træningen. Man kan eventuelt fokusere på de følgende øvelser, da de berører alle de store muskler i kroppen: Bænkpres, squat og dødløft.

Man vil opnå de bedste resultater ved at bruge frie vægte, da man her også får trænet balance og koordinering. Man kan også bruge maskiner i træningscenteret, men træningen vil tage længere tid, og være mindre effektiv, da man kun træner én muskelgruppe ad gangen.

Man kan supplere ens træning med forskellige kosttilskud, men man kan også supplere med CBD-olie, der er cannabisolie, hvor indholdet består af cannabinoiden CBD (cannabidiol). I modsætning til THC, har CBD-olie ingen euforiserende effekt. Meget tyder på, at CBD-olien kan reducere kortisolniveauet i kroppen, som er et stresshormon. Et for højt niveau af dette hormon kan give forhøjet blodtryk, og nedbryde muskelmasse. Den har også antiinflammatoriske egenskaber, der kan give bedre hvile og recovery efter en styrketræning.

Klik her og læs en grundig guide om styrketræning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *